Fallolyckor

En av de vanligaste olyckorna i våra hem är fallolyckor av olika slag, särskilt hos äldre. Dessa olyckor innebär ofta lidande för den som ramlat och kostnader för samhället, det vill säga oss alla. Med lite kunskap är det lätt att minimera risken för att göra sig illa hemma!

Mer än åtta av tio fallolyckor drabbar personer över 65 år och varje år söker cirka 115 000 äldre personer vård efter att ha fallit. Över 46 000 vårdas årligen på sjukhus efter att de råkat ut för en fallolycka.

Att helt och hållet undvika fallolyckor är naturligtvis svårt, eftersom vi vill och ska röra på oss för att må bra. Du kan ändå göra mycket för att minska riskerna, både utomhus och inte minst i bostaden.

Minska riskerna för att falla omkull hemma

Hur ser det ut hemma? Här delar vi med oss av några saker som är bra att tänka på:

  • Använd bärbar telefon eller skaffa flera telefoner. Tänk på att alltid ha telefonen nära till hands.
  • Ha inga lösa sladdar på golven. Fäst dem vid väggen eller i kabelgömmor.
  • Mattor innebär risker. Använd halkskydd eller ta bort mattorna.
  • Ha saker som du ofta behöver nära till hands.
  • Om du måste klättra för att hämta något, använd en stabil trappstege, eller be om hjälp.
  • Trösklar är lätta att snubbla på. Om de är ett hinder – se till att få hjälp med att ta bort dem.
  • Använd halkfria inneskor som sitter stadigt på foten.
  • Se till att belysningen i bostaden är bra. Installera gärna en nattlampa om du ofta behöver gå upp på natten.
  • Det är lätt att få yrsel och tappa balansen. Sitt därför gärna ner när du klär dig – och ta god tid på dig
  • Använd rätt glasögon vid rätt tillfälle. Läsglasögon försvårar avståndsbedömningen och ska inte användas när du går omkring i bostaden
  • Se till att badrumsgolvet är halkfritt. Använd halkmatta i badkaret eller duschen. Handtag i väggen vid badkar/dusch gör det lättare att hålla balansen. Ha tvål, schampo och handduk inom räckhåll. 

Minska riskerna för att falla utanför bostaden

Alla behöver komma ut och röra på sig i friska luften. Med rätt hjälpmedel kan risken för att ramla utomhus minskas så att du eller dina kära äldre anhöriga kan röra sig ute.

  • Använd ordentliga skor, gärna med halkskydd, om det är halt ute
  • Använd hjälpmedel som är rätt inställda. Rollator, stavar eller käpp (med isbrodd vintertid) gör det lättare att hålla balansen.
  • Se till att halkbekämpa vintertid och sopa bort grus på våren.
  • Bra fysik och rätt mat hjälper dig att hålla balansen.
  • Risken för fallolyckor hänger samman med din fysik. Det är aldrig för sent att börja träna.
  • Utgå från dina möjligheter och från vad som känns lockande. Tänk på att även den kortaste promenad och enklaste övning för otränade muskler är bättre än ingen alls.

Minska riskerna i din närmiljö

I din närmiljö kan det också vara andra som behöver ta sitt ansvar för att minska riskerna för att göra sig illa.

  • Entrén ska ha god belysning.
  • Trapporna ska ha ledstång.
  • Gångvägar och trottoarer ska vara ordentligt sandade vid halka – och vara utan hål och uppstickande plattor.
  • Tveka inte att påtala missförhållanden för din kommun eller hyresvärd. Ju fler som hör av sig, desto större sannolikhet att bristerna åtgärdas.

Checklista fallolyckor